over patronen downloaden, delen en kopieren.

Er moet me iets van het hart, en ik denk dat vele mensen het niet weten, of niet bewust in ieder geval, of er niet over nadenken.

Heel het internet staat vol met patronen, al dan niet gratis, een ontwerper werkt hard aan een patroon, want een patroon ontwerpen is heel veel meer werk dan gewoon overnemen.

Wanneer je een gratis patroon gebruikt, mag je dat alleen gebruiken voor eigen gebruik, je mag er een cadeautje van maken, maar is niet de bedoeling dat je het patroon en /of het eindproduct dat je er van maakt gaat verkopen, dat is ILLEGAAL! ( of de ontwerper moet anders aangegeven hebben)

Het zelfde geldt voor koop patronen, die je dan vervolgens gratis gaat delen met andere personen. Dat mag niet! De ontwerper moet zijn geld verdienen met zijn/of haar ontworpen patronen. Door het illegaal door te geven verdient de ontwerper een hoop minder geld.

En ja noem me een zeikerd, maar het ik gewoon zo, je gaat ( over het algemeen) ook geen stof uit de winkel stelen, en bovengenoemde dingen zijn ook gewoon stelen!

Er bestaat altijd zoiets als copyright.

Dus alvorens je zoiets van plan bent, denk eerst even, hoe zou ik dat vinden als iemand dat met mijn patronen/eindproducten zou doen!

geven jullie weleens patronen door? en dan bedoel ik niet in je vriendinnen/naaigroepje maar echt via facebook of ander social media?

veel naaiplezier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten